In het dagelijks taalgebruik worden de termen jaarverslag, jaarrekening en jaarstukken vaak door elkaar gebruikt. Maar wat is nu precies een jaarverslag, jaarrekening en jaarstukken? Dat ga ik uitleggen in deze basis les 3/3.
Jaarrekening
Een jaarrekening is een onderdeel van het jaarverslag en bestaat uit drie onderdelen: de balans , resultatenrekening en de daarbij horende toelichting.
Het vreemde is dat een eenmanszaak of VOF niet verplicht is om een jaarrekening te maken. Maar ze zijn wel verplicht om de aangifte- inkomensbelasting juist in te vullen en dit lukt alleen wanneer er een jaarrekening aanwezig is. Om die reden stelt vaak de accountant of boekhouder de jaarrekening op. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang, is een accountantsverklaring omtrent de jaarrekening verplicht.
(Tip) Wist u dat de gemiddelde kosten voor het opstellen van een jaarrekening tussen de € 500 en € 1000 liggen en dat boekhouder Menno de jaarrekening voor u kan verzorgen voor € 350.
Jaarstukken
Jaarstukken is een algemene verzamelnaam voor drie producten: de jaarrekening, het jaarverslag en overige documenten een accountantsverklaring, de opgave van nevenvestigingen, winstbewijzen en bijzondere zeggenschapsrechten.
Jaarverslag
In een jaarverslag beschrijft een onderneming zijn bedrijfsactiviteiten van het afgelopen jaar. Onder andere de rechtsvormen BV, NV, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen zijn wettelijk verplicht een jaarverslag en een jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel.
De inhoud van het jaarverslag kent geen vast model maar bestaat tenminste uit de volgende onderdelen:
1. Financiële verslaglegging
De financiële verslaglegging is de jaarrekening en bestaat uit: de resultatenrekening, de balans en de kasstroom. Er word ook een accountancyverklaring in opgenomen. Als het goed is verklaard de account dat het jaarverslag correct is en naar waarheid.
De financiële verslaglegging is voor de meeste belanghebbende nog steeds het belangrijke onderdeel van het jaarverslag. De hieronder genoemde onderdelen worden echter de laatste tijd wel steeds belangrijker voor belanghebbende.
2. Marketing verhaal
Hier word besproken wat een onderneming allemaal doet om de verkoop van de producten aan de man te brengen en hoe zij dit willen bevorderen.
3. Human resource / sociaal
Dit geeft een overzicht van de ontwikkelingen en veranderingen op het gebied van personeel en de organisatie.
4. Duurzaamheid
Dit is een steeds belangrijker onderwerp voor belanghebbende. Omdat er ook naar de toekomst moet worden gekeken voor de latere generaties. Dus hoe duurzaam een onderneming is, komt ook ter sprake in een jaarverslag.
5. Strategie (SWOT)
Bij dit onderwerp komt de missie, visie, doelstellingen en strategie van de onderneming aan de orde. Daarbij komt de SWOT analyse (sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen) ook ter sprake.
6. Risico management
Bij het risico management word er gekeken naar de risico’s waartegen een onderneming zich niet kan verzekeren.
Afsluiting
Aan de hand van de laatste basis les "jaarverslag" weten we nu het verschil tussen een jaarverslag, jaarrekening en jaarstukken. Mocht u verder willen leren boekhouden, kijk dan eens in de kennisbank om artikelen tegen te komen zoals: "wat is een afschrijving"